maanantai 23. helmikuuta 2015

Vanhempainyhdistyksen kannanotto Pähkinärinteen koulun perusparannushankkeen lautakuntakäsittelyyn

Vantaan kaupungin opetuslautakunnassa ja teknisessä lautakunnassa käsitellään tänään ja huomenna esitystä Pähkinärinteen koulun peruskorjauksesta ja siihen liittyvistä järjestelyistä. Esityksessä hankkeen kokonaishinnaksi arvioidaan yli 6 M€ (alv 24 %, ilman väistötilakustannuksia), jos huonokuntoiset julkisivut korjataan samalla kertaa. Toteutusajankohdaksi ehdotetaan lukuvuotta 2015-2016. Peruskorjauksen ajaksi oppilaat jaettaisiin kolmeen eri kouluun, Rajatorppaan, Kilteriin ja Kivimäkeen.

Vanhempainyhdistyksen hallitus seuraa tilannetta ja päätöksentekoa, ja on lähettänyt 21.2. asiasta päättäville tahoille seuraavan lausunnon:


21.2.2015
Kannanotto

Vantaan kaupungin opetuslautakunnan kokous 23.2.2015 ja teknisen lautakunnan kokous 24.2.2015

Pähkinärinteen koulun tekninen perusparannus

Pähkinärinteen koulun vanhempainyhdistys ry.:n hallitus esittää koulun oppilaiden huoltajien edustajana, että seuraavat asiat huomioidaan ja lasketaan mukaan kustannuksiin, kun tekninen lautakunta ja myöhemmin kaupungin muut toimielimet päättävät Pähkinärinteen koulun perusparannuksen toteuttamisesta ja tarvittavasta väistötilasta.

1.      VÄISTÖTILA

Vaadimme, että väistötilasuunnitelma otetaan uudelleen tarkasteluun. Pähkinärinteen koulussa on tällä hetkellä n. 420 oppilasta, joille aluerehtori on esittänyt väistötiloiksi 1.-2. lk Rajatorpan koulua, 3.-4. lk Kivimäen koulua ja 5.-6. lk Kilterin koulua.

Aluerehtorin esittämän suunnitelman toteutuminen johtaisi tilanteeseen, jossa monilapsisten perheiden eri-ikäiset lapset sijoitettaisiin eri väistötiloihin. Tämä hankaloittaisi käytännön tasolla perheiden arkea monin tavoin. Erityisesti koulutiensä aloittaville ekaluokkalaisille, joilla olisi isompi sisarus turvanaan, tämä sijoittaminen eri väistötiloihin olisi erityisen huono vaihtoehto.

Koulun henkilökunnalle koulutyön järjestäminen ja laadukkaan opetuksen varmistaminen kolmessa toimipisteessä olisi erittäin haastavaa. Lisäksi kolme eri väistötilaa tarkoittaisi sitä, että monien koko koulun yhteisten tapahtumien ja toimien järjestäminen ei olisi käytännössä mahdollista.

Koska väistötila joka tapauksessa tarvitaan ja sen järjestämisestä koituu kustannuksia, ehdotamme seuraavien vaihtoehtojen selvitystä:

1. Kaupunki vuokraa tilat tai kiinteistön, johon kaikki oppilaat mahtuvat. Tätä tilaa käytetään kaikkien Länsi-Vantaan koulujen perusparannusten väistötilana.

2. Kivimäen koulun sijaan 3.-4. luokkalaiset ohjataan Tuomelan kouluun, jonne on lyhyempi matka (2,1 km vrt. 5,2 km).

Vaadimme, että iltapäiväkerhotoiminta taataan kaikille 1. luokkalaisille ja erityistukea tarvitseville oppilaille väistötilassa.

Väistötilajärjestelyjä suunniteltaessa on huomioitava iltapäiväkerhotoiminnan järjestäminen kaikille, joilla siihen on oikeus normaalitilanteessakin. Iltapäiväkerho on olennainen osa pienen koululaisen päivää sekä perheen arjen käytännön järjestelyjä. Alueen iltapäiväkerhojen kapasiteetti on siis huomioitava tehtäessä päätöstä väistötilasta.


2.      KOULUMATKA

Vaadimme, että kaupunki järjestää kaikille Pähkinärinteen koulun oppilaille bussikuljetuksen, joka lähtee koulun pihalta, väistötilana toimivaan kouluun.

Suurin osa perheistä on hakenut lapsilleen oppilaspaikan koulusta, joka on fyysisesti lähin koulu tai muuten perheen arkielämän kannalta sijainniltaan käytännöllisin.

Aluerehtorin esittämän alustavan suunnitelman mukaiset välimatkat kävellen kevyenliikenteen väyliä käyttäen Pähkinärinteen koulusta väistötilana toimivaan kouluun ovat reitistä riippuen:
· Pähkinärinteen koulu – Rajatorppa 1,5 – 1,7 km
· Pähkinärinteen koulu – Kivimäki 5,0 - 5,2 km
· Pähkinärinteen koulu – Kilteri 3,2 -3,5 km

Vaikka kilometrimäärät eivät kaikilta osin täytä kaupungin koulukuljetuksille asettamia kilometrirajoja kuin jo tällä hetkellä kuljetustukeen oikeutettujen osalta, niin tässä poikkeustilanteessa kuljetus tulee kuitenkin järjestää kaikille, koska:

1. Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen koulumatkaan (Perusopetuslaki, luku 2, §6)

2. Oppilaat eivät siirry omaehtoisesti väistötilana toimivaan kouluun. (Vantaan kaupungin koulukuljetusperusteet 18.12.2012).



3.      PERUSKORJAUS VS. UUDISRAKENTAMINEN

Esitämme vaihtoehtona perusparannukselle nykyisen koulun purkamista ja uudisrakennusta samalle tontille.

Kun otetaan huomioon esitetyn perusparannuksen kustannukset sekä hankkeeseen liittyvät välilliset kustannukset mm. väistötila, ehdotamme, että tekninen lautakunta ja kaupungin hallitus teettävät vertailulaskelman uudisrakennuksen toteuttamisesta. Tässä laskelmassa tulee huomioida kokonaistaloudellisuus mm. uudisrakennuksen energiatehokkuus, huoltovapaus jne.

Kuten maankäytön apulaiskaupunginjohtaja Juha-Veikko Nikulainen sanoo Vantaan Sanomien haastattelussa 23.5.2012 ” Uudisrakennuksen etuna on, että rakentamisessa voidaan huomioida uudet energiamääräykset ja tekniikat sekä opetustilojen tarpeet. Uuden rakentamiseen kannustaa sekin, että vanhojen koulujen ongelmat eivät aina ole korjaantuneet remontin jälkeenkään.” Esimerkkinä Hämeenkylän koulun korjauskierre, jossa mm. sisäilma- ja kosteusongelmat jatkuvat lukuisista remonteista huolimatta. Lisäksi korjaaminen häiritsee tilojen normaalia käyttöä ja koulun toimintaa.

Rakentamalla Pähkinärinteen koulun paikalle uusi isompi koulu, esim. 1-2 kerrosta korkeampi rakennus, voidaan kouluverkkoa tiivistää.

Uudisrakennukseen voidaan toteuttaa helposti monia toimintoja (vrt. Aurinkokiven koulu), joten se palvelisi myös alueen muita asukasryhmiä ja lisäisi Vantaan houkuttelevuutta ja muuttovoittoa.

Näin ollen uudisrakennus on pitkällä tähtäimellä selkeästi kannattavampi vaihtoehto.


Pähkinärinteen koulun vanhempainyhdistyksen hallitus

Jatta Pyhäjoki, puheenjohtaja
Pia Kankaanpää, varapuheenjohtaja
Juha Ritvanen, rahastonhoitaja
Riikka Hakala
Hanna Kontkanen
Minna Konttinen
Katja Torkkel-Immonen



Jakelu

Tekninen lautakunta
Opetuslautakunta
Kaupunginhallitus
Maankäytön apulaiskaupunginjohtaja
Sivistystoimen johtaja
Aluepäällikkö

Pähkinärinteen koulun rehtori